tisdag 4 oktober 2016

Reflektion v.38, 39, 40 + färdig stop-motion!

Vecka 38

Jag hade hela veckan innan och i början på denna vecka försökt visualisera hur jag skulle jobba med figurernas skelett och plastilina-leran för att få resultatet så som jag ville. Jag visste efter att ha kollat med mina klasskamrater att just leran skulle bli väldigt bångstyrig och krånglig att jobba med, så jag ville förebygga eventuella felsteg genom att skapa en mental plan för mitt arbete. 

Jag hittade dessutom en pappkartong i ateljén som jag kunde använda till min kuliss. Därefter tog jag med akvarellpapper, tuschpennor, sax, kniv och lim hemifrån för att bygga upp den. Jag tecknade/färglade kulissens delar och klippte ut dem. Sedan försökte jag klistra på dem på kartongen så att de skulle skapa litet av en 3D-effekt. Limmet jag hade tagit med mig hemifrån bråkade lite med mig, men detta löste sig efter att jag hade tappat tålamodet och kluddat på så mycket jag kunde på varje kuliss-bit, så att de tillslut fastnade.

Denna vecka gjorde jag även klart mina figurer. Skulpteringsbiten flöt på utan större besvär: jag jobbade "runt" de eventuella problemen som dök upp; händer och fötter fick förenklade former och jag bestämde att låta figurernas ögon vara stilla hela tiden till förmån för huvudrörelser. Det var även roligt att improvisera med leran och designa figurernas kläder där och då (jag tryckte bland annat fast lite aluminiumfolie på dem för att ge dem lite extra "flare").



Vecka 39

Jag fick låna kamera av Emelie och fick hjälp med att rigga upp den. Därefter tog jag c:a 290 bilder (jag tyckte det räckte. mitt fokus skulle ändå mest ligga på att skapa rörelse i bilder). 
Själva animationsbiten var utmanande men också väldigt givande, då jag hade möjlighet att direkt scrolla igenom mina fotosekvenser efter att jag hade tagit dem. Jag märkte dock att det var svårt att kontrollera ljuset i bilden (eftersom jag kom åt kamerans reglage för ljusinställning ibland). Stativet och kameran flyttade sig också lite, vilket gjorde animationen aningen hackig här och var. Även om jag tejpade kulissen, kameran och kamerastativet, rörde sig allt lite grann om jag råkade stöta till något. Jag lät dock inte detta tvinga mig att fota om allt, utan körde på med mina tänkta sekvenser - det var trots allt skapande av ordentlig rörelse i sekvenserna som jag ville åt, och det tycker jag att jag lyckades med. 




Det enda jag riktigt ångrar i min process så här i efterhand, är att min lösning med att ge figurerna 3 ben inte lönade sig så som jag hade tänkt mig. Tanken var att de skulle kunna gå/stå mer trovärdigt i och med stödet från det tredje benet. Visst, de stod stadigt när de bara stod rätt upp och ner, men  det gick inte att få figurerna att stanna i någon pose där de hade något av benen helt upplyft. Det kändes heller inte särskilt lyckat när leran vid figurernas leder luckrades upp i takt med att jag rörde på dem. Detta kändes dock som ett mindre problem, och kanske något som kanske till och med kunde vara positivt i slutresultatet, i och med att det gav figurerna en ännu mer naivistisk look. 


Vecka 40

Denna vecka blev jag klar med redigeringen av min film (tack vare det här klippet och det här klippet)! Här är den! (Förhoppningsvis tar inte Youtube bort den av upphovsrättsliga skäl som gäller ljudspåret...)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar