torsdag 15 september 2016

Retroaktiva reflektioner vecka 34, 35, 36 och 37

Vecka 34:
I och med dålig kommunikation från HDK:s håll har jag inte vetat vilken kurs jag skulle börja läsa den här terminen, därför missade jag kursens inledande moment under den här veckan.

Vecka 35:
Under torsdagens workshop med Anna och Katti fick vi i uppgift att rita porträtt av varandra och våra förebilder. Porträtten skulle först göras med linjeteckning medan vi undvek att titta på pappren. Därefter skulle vi göra samma sak, fast vi fick titta på pappren. Efter det skulle vi välja ut bilder från nätet på våra förebilder/idoler. Dessa bilder skulle även de ritas i linjeteckning. När de var klara kopierade vi upp våra bilder i tre exemplar, för att vi sedan skulle kunna färglägga dem i två komplementfärger vardera.

När lektionens första moment var klart skulle vi titta på våra bloggar för att hitta saker som skulle kunna inspirera projektarbetet i den nuvarande kursen. Därefter skulle vi skriva ut bilder på våra tidigare projekt för att se om vi eventuellt hade haft någon sorts röd tema-tråd i dem. Jag kom fram till att jag har drivits mycket av sci-fi, fantasy och nostalgi, och att jag ville göra nåt som hade med stop-motion-animation och digitalt tecknande att göra.

Fredagens föreläsning med Marie-Louise missade jag (återigen pga kurs-administrativt strul från HDK:s sida), men jag läste texterna inför föreläsningen ändå.

Vecka 36:
Denna vecka redovisade vi våra skisser till projektplaner. Jag var till en början skeptisk till om jag skulle kunna klara av att göra en animation, då det var många moment jag skulle behöva lära mig mer om (foto, stop-motion-program, hur man gör hållbara riggar att bygga figurer på, ljussättning osv., osv.). Anna och Katti lugnade mig dock och sa att det går att göra det lättare för sig på olika sätt, och hänvisade mig till Helga, som de sa visste mycket om stop-motion.

Efter handledningen på projektskissen kände jag mig på det hela taget mycket säkrare på hur jag ville dela upp mitt arbete och vad jag ville fokusera på; 2 veckor till stop-motion och 2 veckor till digitalt ritande med wacom-platta.

När Emelie redovisade sin projektplan pratade vi mycket om att våga "massproducera" för att växa som skapare. Tanken var alltså t.ex att "våga kladda ihop en massa olika bilder" för att man skulle slappna av mer, kunna handskas med misslyckande bättre och utveckla ett konstnärligt mod. När jag började utbildningen hade jag hållit på och "nött" på det här viset, och nu när vi pratade om det, insåg jag att jag har tappat det här "modet" med tiden. Det var en så skön insikt att bära med sig i skapandet, så jag skall försöka vara medveten om det prestigelösa i mitt misslyckande för att komma tillbaka till modet. 

Vecka 37:
Den här veckan har jag börjat göra lite google- och youtube-research på animation och stop-motion-animationens grunder. Jag har även laddat ner ett program för 3D-modellering (Blender) och försökt lära mig lite i det. Det verkar dock vara väldigt invecklat, så jag tror jag lämnar det som ett sidoprojekt tills vidare. Jag har även haft handledning med Helga, och hon berättade lite vad hon såg för röd tråd när hon tittade på mina bilder; hon såg också nostalgi- och sci-fi-elementen jag nämnde tidigare. Av mina klasskamrater har jag också fått materialtips till stop-motion-animationen; jag har köpt plastillinlera och ståltråd. Förhoppningsvis hittar jag också en stor kartong som jag kan bygga kulissen att filma i. 

Veckans andra lektion var en föreläsning av Marie-Louise som handlade om portfoliokonceptet som bland annat handlednings- och forsknings-metod. Jag upplevde att det anknöt mycket till Vygotskijs teori om den proximala utvecklingszonen, där människor lär sig av andra i sin omgivning (som kan mer om ämnet än personen ifråga). Vi kunde tyvärr inte göra uppgiften som Marie-Louise hade tänkt ut åt oss, då vi inte hade hunnit komma igång med våra arbeten än. Därför fick vi en annan uppgift: att titta på varandras gamla blogginlägg för att sedan använda portfoliometoden för att "handleda dem" enligt vissa riktlinjer.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar