torsdag 20 oktober 2016

Reflektioner V.41 + 42



VECKA 41:

Här är en kort liten bild-dokumentation över hur jag har experimenterat med Sketchbook Pro's olika inställningar och penselverktyg. Som jag kanske har nämnt tidigare la jag inte något nämnvärt fokus på att det jag ritade skulle bli "bra", utan försökte förstå mer hur jag kunde få de olika funktionerna att jobba till min fördel när jag försökte förmedla specifika stämningar.




Denna vecka började jag även testa den inbyggda animationsfunktionen "flipbook" i sketchbook pro. Under min research veckan innan såg jag inget annat alternativ än att förlita mig på gratisprogram när det kom till 2D-animation. Jag hade redan laddat ned gratisprogrammet 2D-Pencil (och tittat på massa tutorial-videos för det) som verkade funka, om än på en betanivå (Macversionen var tydligen ökänt buggig). Det såg dock tyvärr väldigt krångligt ut att jobba i. Därför var det en grymt stor lättnad att upptäcka att sketchbook pro, som jag redan hade och tyckte om, hade en superenkel animationsfunktion inbyggd i sig. Kruxet var bara att man var tvungen att betala 50kr i månaden för att få åtkomst till det (det var detta tillsammans med ett utökat penselutbud som stod för "pro":et i programnamnet). Efter på-hejning från Anna och mina klasskamrater bestämde jag min tillslut för att faktiskt köpa tjänsten; det gjorde ju allt så mycket intuitivare och roligare.

När jag animerade kunde jag lätt se tidigare frame:s och bygga vidare på rörelsen som jag ville förmedla. Även här ville jag inte göra det onödigt krångligt och pretentiöst för mig genom att göra detaljerade figurer som rörde sig. Därför satsade jag istället på att bara göra en enkel boll och låta dess rörelser/"beteende" vara det som i första hand talade för animationen.

(Eftersom sketchbook pro bråkar med mig och vägrar exportera hela animations-filen, får jag nöja mig med att lägga upp en screenshot på hur min animationsprocess såg ut! Det är ju alltid något!)

I exempelbilderna nedan har jag tagit mig någorlunda ifrån min besatthet av line-art och börjat experimentera mer med lager och färgblandningar/färg-övergångar. Jag har såklart utgått från det jag är bekant med i form av line-art och seriefigurer (för att ha någon sorts grundläggande trygghet att luta mig mot i värsta fall). Jag ser dock detta främst som ett ramverk att bygga på när jag håller på med det som jag faktiskt vill utforska nu när jag har lärt mig programmet; färgblandning och sätt att skapa helhet/"inramning" i bilder utan att behöva använda skarpa svarta "outlines". 




På fredagen hade Lisa och Micaela sin ansvarsdag. Lisa började med sitt upplägg. Som jag förstod det, ville hon se hur vi andra tacklade blandande av färger, i och med att hon själv hade jobbat mycket med olika färgblandningar till sina tavlor. Temat för "lektionen" var att vi skulle visualisera/blanda till olika nyanser av blått/ "vatten". Lisa läste upp olika scenarion som vi fick föreställa oss, där vattnet ifråga hade olika nyans beroende på årstid och tid på dygnet. 

Jag upplevde att formuleringarna av scenariona var intressanta, då de även kändes emotionellt laddade. När jag till exempel hörde "Det är sommar och du äter frukost nere vid vattnet en tidig morgon" fick jag konnotationer till en väldigt ljus och "fräsch" nyans av blått. Det gav ändå någon sorts kul metaperspektiv på sitt eget tolkande, tycker jag. En annan sak som jag tyckte var fascinerande var att jag, när jag väl hade kluddat ut tre-fyra nyanser utan att se dem i kontext med varandra, reagerade på att nyansskillnaden inte var så markant. Detta fick mig att tänka "-Va? Reflekterar jag faktiskt inte närmre över hur färg-miljön runtom mig förändras under ett år?". Övningen var med andra ord lite av en "eye-opener".


Efter färgblandandet fick vi göra lite egna tolkningar av "hav" och "vatten" med pigment från karamellfärg och en färg-bas som Lisa hade gjort själv (se bilden nedan). Själv var jag inte så bekymrad över att något av det jag målade skulle se särskilt realistiskt ut; jag var mer intresserad över hur jag kunde mixa nyanserna och få olika uttryck genom trycket/vinkeln i olika penseldrag/tryck/skvätt. Jag tänkte att jag skulle låta mediumet "föra", helt enkelt.


På Micaelas ansvarstid såg vi en film baserad på Frida Kahlos liv, för att se närmre vilka kopplingar hennes bildspråk hade till Micaelas process och arbete.



VECKA 42:

Denna vecka har jag fortsatt att experimentera i sketchbook pro. Efter (vad jag upplever vara) subtil kritik från Micaela och Anna har jag beslutat att fortsätta med färgblandnings-spåret, men tänker även göra mitt arbete mer abstrakt. Min tanke är att jag kanske under den här sista veckan kan jobba mer med att förmedla känslor/stämningar i abstraktare motiv och animationer, för att gå ännu mer utanför min trygghetszon, avvänja mig mer från olika sorters "safety-nets" i skapandet och släppa prestigen ännu mer.

På onsdagen hade jag och Emelie vår ansvarsdag. På morgonen samlades vi hemma hos Emelie i hennes mangelrum för en photosession. Som jag tolkade det tänkte hon använda bilderna till att måla av oss vid ett senare tillfälle. Vi fick alla sitta på en stol framför ett mörkt skynke med två olikfärgade lampor i ansiktet medan en rökmaskin blåste tjock rök i våra ansikten. Det var kul, och bilderna blev riktigt coola!

(lite behind-the-scenes-footage...)

Efter lunchen samlades vi i ett klassrum och jag hade min "lektion". Jag hade köpt block med post-it-lappar som de andra skulle kunna flippa igenom och göra små animations-tester på. Syftet med detta var väl mest att göra alla lite mer bekanta med hur 2D-animation fungerar (i alla fall så som jag har upplevt att det fungerar). Jag visade lite klipp på lite mer avancerade flipbooks och på animationens olika principer för att uttrycka rörelse. 

Upplägget var dock lite väl kort, vilket resulterade mer i att jag visade olika funktioner i sketchbook pro. Jag kom på i efterhand att jag kunde ha tagit med min ritplatta och låtit alla testa att animera lite i programmet i tur och ordning medan de andra höll på med post-it-blocken. Detta hade nog varit en bra komplementövning, i och med att alla hade relativt små ytor att rita på i blocken; det var svårt att få en ordentlig känsla för animerandet när det inte gick att flippa igenom animationen så lätt och pappret inte var så genomskinligt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar