torsdag 27 oktober 2016

Methodos kap 5 – hotel imaginaire. "Att släppa prestige:en"

Valet av stop-motion-animation kändes både som ett obekvämt och skönt steg utanför min trygghetszon. Det blev en chans till att gå tillbaka till det naiva och intuitiva skapandet från min banrdom, kände jag. Visst hade jag idéer om hur mina figurer och dekoren skulle se ut, men i och med att jag inte visste mycket om skapandetraditionen inom stop motion begränsades jag inte av den. På det hela taget var min inställning till materialet väldigt avslappnad och lekfull. T.ex: Även om mina skelettramar var svajiga och dåliga ibland, kändes det kul att bara ”go along with it”. Jag hade heller inte några problem med att släppa tanken om att alla figurernas leder skulle vara rörliga på ett realistiskt sätt, eller att de skulle ha detaljerade händer och fötter; det blev ju ”vantar” och klumpfötter ändå, till slut.

Det är kanske så att det digitala tecknandet blev lite mer prestigeladdat, i och med att det liknade vad jag var van vid att göra sen innan, men genom att styra bort min uppmärksamhet från det jag var bekant med (skiss/line-art) till färg och framställning blev det även här lättare att jobba.

man kan göra maniska arrangemang av stilleben, avsikter/föresatser/uppsåt”, men när denna planläggning brister; när uppsåten rämnar och kaos lyser fram genom sprickorna, då lyfter måleriet.”(eller skapandet överlag, skulle jag säga)

Mäster Villhelm: ”avsikten är en tjuv; avsikt isolerar från kraft. Den som hänger sig är helt och hållet fri; hängiven som planeten kring sin sol.” Detta connectar till att mitt arbete har gått som tåget när jag väl har satt mig ner.

Traditionen, vårt förhållande till de gamla mästarna skall tas för vad den är; ett medel som kan berika vår kunskap. Att överskrida innebär att tillågna sig detta, men att ha mod nog att förkasta det.” Handlar om att använda kunskap om det förflutna endast som riktlinjer/hjälpmedel för nuet. Detta connectar till faktumet att jag har haft säkerhetsnät i mina line-art-gubbar, men ändå försökt fördjupa mig mer i färger o färgblandning/varm/kall/opacitet osv. 

Syftet för mig var ju inte att göra coola bilder eller färdiga ”verk”, utan snarare att leka fram kunskap om och med de verktyg jag hade valt. Detta connectar ytterligare till det jag skrev om Dewey i min uppsats: man måste fånga elever i det de redan kan/är intresserade av för att bygga ny kunskap.

När haner skulle sammanfoga sina musikaliska byggstenar till större helheter använde han ofta slumpmetoder eller skapade rent intuitivt en ordningsföljd, som i varje ögonblick precis lika gärna kunde ha blivit en annan.” Detta har koppling till att mitt skapande blev iterativt genom kontinuerligt delete:ande – jag delete:ade många ”darlings” i utforskandets namn (”hur blir det om jag gör så här istället?”).

vi vet inte vad slumpens natur är. Därför kan det naturligtvis finnas något hos slumpen som vi inte uppfattar. Den kanske ”sänder” på helt andra våglängder än vad vår mänskliga upfattningsförmåga kan uppfånga”. Tanke: musik är bättre live pga små falska toner och improv, på samma sätt som resultaten från ens bildskapande är friare när man lär sig leva med de små imperfektionerna, eller kanske till och med embrace:ar dem.


Mitt syfte var delvis att lära mig mer om tekniska hjälpmedel i form av program. Det var även att skapa mer tredimensionellt. Jag har lyckats göra bådadera, anser jag, och har lärt mig en del genom lekandet på kuppen (t.ex i animationen valde jag, som jag sa till katti när hon nämnde det, medvetet att inte gå på olles animations-workshop. Detta för att jag inte ville få en specifik kartlagd väg in i mediet. Det är klart att det kanske hade varit givande på vissa plan, men helhetsmässigt kändes det som att det blev mer personligt om jag gjorde ”resan” själv. Jag ville hitta in själv och utforska i enlighet med min egen nyfikenhet. Det har alltid givit mig de bästa resultaten när jag ska lära mig något!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar