onsdag 9 november 2016

Avslutande veckoreflektion (v.43)

På fredagen hade gruppen examination, där vi hade fått i uppgift att titta på våra kurskamraters bloggar/processer och komma på feedback att ge dem. Lisa var den som hade tittat på mitt arbete, och jag själv hade fått i uppgift att titta på Emelies arbete.

Det Lisa hade att säga om mitt arbete var bland annat att hon tyckte att jag hade uppfyllt mitt mål om att testa olika material som jag var tidigare obekant med. Hon tyckte dock att jag hade stannat kvar i min "comfort zone" till stor del också, men lade till att det inte nödvändigtvis behövde vara ett problem; det är trots allt svårt att helt få bort sin personliga prägel på det man skapar. Jag har för mig att hon motiverade det med nåt i stil med "För mig är det här ändå Eriks stil, så hans arbeten kommer nog vara präglade av inslag såsom line-art även om han experimenterar med andra material" (sagt på ett positivt sätt, förstås). Lisa kommenterade också på min arbetsprocess, och sa att hon tyckte det var intressant att jag kom in i gruppen och jobbade på ett helt annat sätt än hon och de andra. Med detta menade hon att produktiviteten i deras processer var utspridd på längre tidsspann; de jobbade med sitt måleri kontinuerligt (genom att vara ofta i ateljén) och kämpade mer med motivationen. Hon tyckte att jag dök upp lite mer då och då och jobbade mer effektivt i produktiva "spurter". Som hon (typ) uttryckte det: "-Ena dagen satt du och kollade upp grejer på datorn, andra dagen var du inte där, och en annan dag kom du tillbaka med massa färdiga bilder."

Anna frågade också var och en av oss om vad vi kände att vi hade tagit med oss för kunskapsmässigt verktyg från kursen. Om jag skulle säga något konkret skulle det nog vara fördelen av att skissa upp sin arbetsprocess i huvudet innan utförandet. Då har man förutsett allt som kan förstöra ens arbetsmoral, vilket kan tillåta en att strunta i det som går fel (för man vet ändå att det är stor risk att det kommer hända). Detta tillåter en i sin tur att kunna släppa sina hämningar, och man kan låta intuitionen och lekfullheten styra mer i skapandet.

När jag ser på min process såhär i backspegeln flöt allt på bra för att jag ägnade perioder åt att "vara i mitt huvud"; jag försökte visualisera hur jag skulle genomföra mitt arbete och komma på lösningar på eventuella problem i förväg. Detta gjorde det lättare för mig att få flow på mitt arbete, i och med att jag hade räknat med snedstegen i förväg. På så sätt fastnade jag inte i "vad-håller-jag-på-med/mitt-arbete-är-dålig"-träsket och jag tappade inte tilltron till min egen skapandeprocess.

Jag var också beslutsam om att jag ville fylla igen mina kunskapsluckor på mitt eget vis, på så sätt att jag skulle försöka ta in den nya kunskapen på sätt som kändes mest entusiasmerande för mig själv. Som jag har nämnt i inlägget före det här, var ignorerandet av Olles animation-workshop del av det här tankesättet; jag ville hitta en ingång i kunskapen på egen hand, istället för att bli guide:ad in i den. Då tror jag att jag hade kunnat falla i motivations-fallgropar.

Med andra ord; det största lärandeverktyget jag bär med mig från den här kursen är jakten på det lekfulla lärandet som är baserat på mitt eller mina elevers tidigare erfarenheter/intressen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar