måndag 12 september 2016

Projektplan LGBD55

Projektbeskrivning, LGBD55
Erik Sterner

Bakgrund:
Jag har valt att fördjupa mig i någon form av tredimensionellt och/eller digitalt skapande.


Varför väljer jag just detta projektet?
För att jag anser att det är kunskap som ligger rätt i tiden att ha, samt för att det ökar min förmåga att tillmötesgå mina framtida elevers lust att lära inom bildämnet.

Finns det speciella aspekter av det som intresserar mig?
-Ja; digital teckning/animation, analog animation (stop-motion), fotografi, eller tredimensionellt skapande (skulptering eller modellering). Jag kommer fördjupa mig i digital teckning och stop-motion-animation; de ligger båda nära det ”klassiska” tvådimensionella tecknande jag har sysslat med innan, men vidgar/moderniserar ändå mina vyer på ett uppfriskande och (antagligen) nödvändigt sätt.

Vilka kunskaper/erfarenheter vill jag få genom att jobba med projektet?
  • Digital teckning/animation: att känna mig förtrogen med funktioner och verktyg i åtminstone 2 program, så att jag kan ha en mer avslappnad inställning till att skapa digitalt.
  • Skulptur/3D-modellering: att lära mig mer om olika materials fördelar/nackdelar samt ökad spatial ”visual litteracy”.
  • Foto: att bekanta mig med kamerafunktioner såpass att jag känner att jag har kunskapsverktygen för att, dels (i foton) kunna fånga verkligheten på det sätt jag avser och dels för att kunna dela med mig av denna kunskap till andra.


Syfte/mål/problemformulering:

Vad vill jag undersöka?
- Jag vill undersöka mina möjligheter att lära mig mer om digital teckning och animation (digital eller i form av stop-motion), fotografi och fotomanipulation eller tredimensionellt skapande (i form av skulptur eller modellering).

Varför är det viktigt för mig att undersöka det?
- På båda mina praktikplatser har jag förstått att ”den gamla skolans” idéer om bildämnet fortfarande dominerar, hos såväl bildlärare såväl som hos elever. Kunskapen eleverna vill och förväntar sig att kunna tillgodogöra sig är praktisk; de vill lära sig mer om klassisk teckning, foto eller digitalt bildskapande. Även om jag känner att jag besitter en viss kunskap inom det klassiska tecknandet, är jag i min åsikt skrämmande okunnig om foto och digitalt bildskapande. Min okunnighet skrämmer mig då jag vet att mina kunskaper helt klart inte möter kraven för vad elever idag verkar förvänta sig kunna lära sig av sina bildlärare. Därför anser jag att detta är en kunskapslucka jag måste försöka täppa till så snart som möjligt; både för min egen skull (då jag tror det kan vara kul och givande för mig) och för mina framtida elevers skull.




Genomförande och tidsplan:

Vilka teoretiska/praktiska studier ingår i arbetet? Var finns kunskapen/kompetensen och hur skall jag tillägna mig den?
  • Aktivt skapande av digital teckning/animation.
  • Sökande av praktiska/teoretiska demonstrationer av programmens funktioner och verktyg via youtube och webbsidor.
  • Ytterligare inhämtning av kunskap om programmens funktioner/verktyg via en trial-and-error-approach (att försöka ”leka”, testa och improvisera mig fram på vägen till kunskapen).

Hur kommer jag gå tillväga med val av information och material?
  • Jag är säker på att mina lärare och handledare säkert kommer kunna tillhandahålla relevant information och/eller material för mitt ämnesval, men jag är även ganska säker på att jag kommer kunna hitta gott om resurser på nätet om hur jag kommer kunna lösa specifika problem (om jag stöter på sådana) under arbetets gång.
  • Vad gäller tidsplanen för mitt arbete tänker jag mig att jag kommer arbeta c:a 3 veckor (v.37-40) med stop-motion-animation, och 3 veckor (v.41-43) med digital animation/teckning.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar