onsdag 27 mars 2013

Avslutande reflektion LGBD10

Länkar


Veckoreflektioner/workshop-dokumentation:


Vecka 6: 

Vecka 7:

Vecka 8:

Vecka 9:

Vecka 10:

Vecka 11:

Vecka 12:


Konstbesök+Bok:

Assignments:









Min reflektion:

Vad? Hur? Varför?

Vi har bland annat läst och diskuterat om barns skapande i Vygotskijs Fantasi och kreativitet i barndomen, om tecken/symboler/symbolik/visuell kommunikation i Det kreativa ögat och om synen på bildämnet och dess roll i skolan i Skolan och den radikala estetiken. Jag tror att vi har studerat just den här litteraturen för att vi skall vidga våra vyer från den klassiska synen på bildämnet som huvudsakligen ett tekniskt ämne. Böckerna har tryckt mycket på bildens kommunikativa egenskaper och hur viktigt det är att ha koll på vad bilder kan förmedla och hur man förmedlar saker själv i sina egna bildkompositioner. För mig personligen har litteraturen mjukat upp och omformat sättet jag själv ser på bild. Jag har växt upp med den gamla skolans bildundervisning där material och teknik har varit centralt, medan bildanalysen och kommunikationen har fått stryka lite granna på foten. Det känns som att vissa av böckerna har lyckats lugna min oro inför det faktum att HDK-folket har sagt att vi inte kommer få nån regelrätt teknik- eller materialundervisning. Jag tänkte först: - Men om jag inte får göra nåt sånt, varför går jag den här utbildningen över huvud taget? Jag har efter den här kursen börjat inse att bildämnet är mycket mer mångfacetterat än bara den tekniska biten.

Eftersom vi skall bli lärare är det viktigt för oss att få en insikt i hur ungdomar och barns bildskapande. På så sätt kan vi kan tolka våra elevers kreativa uttryck, lära dem att tolka andras kreativa uttryckssätt och få fram det de själva vill i deras egna skapandeprocess.

Vi har haft sokratiska samtal hyfsat regelbundet, och detta tycker jag har varit väldigt spännande och intressant i stort sett varje gång vi har haft dem. Jag har lärt mig nollställa mina egna tankar och åsikter för att sedan ta in andras tankar om saker och ting. Samtalen slutade sällan med konkreta svar på vissa frågor, men det var ändå väldigt skönt att få filosofera fritt medan andra lyssnade på vad man hade att säga. Vår gemenskapskänsla i klassen har också ökat tack vare dialogerna vi har fört när vi har diskuterat. Jag tror att dessa samtal kommer att hjälpa oss i vårt framtida läraryrke när vi skall bemöta elever med andra inställningar och tankar än oss själva. Genom att vi har fått agera samtalsledare själva har samtalen även givit oss verktyg för att eventuellt få eleverna att börja tänka i nya banor och öppna upp sig för nya infallsvinklar på saker och ting.

Assignmentsen har också varit väldigt givande. De har hjälpt mig att utforska min egen problemlösnings- och tolkningsförmåga, och detta tror jag har vart meningen med hela assignment-grejen. Ibland har det känts helt omöjligt att göra nåt eget av uppgifterna, men i slutändan har det ändå alltid gått vägen. Varje gång har det varit ett litet äventyr. Vi har också uppmuntrats till att ta oss utanför vår matrialmässiga trygghets-zon, och fått bra input från lärarna och varandra när vi har gjort det. Det känns som att det har hjälpt oss utvecklas som skapande personer. I nuläget känner jag mig mer självsäker i mitt bildliga tolkande av saker. Andra kanske gestaltar samma sak som jag helt annorlunda, men jag har inte gjort nåt fel för det. Jag har förstått att min tolkning är min tolkning, och den skall jag vara stolt över.

Genom att jobba med gestaltningsprojektet har jag som jag nämner i ett inlägg på bloggen jobbat lite på att få tummen ur och även här acceptera skavankerna i mina egna kreationer. Vi har fått se hur klasskamrater har tagit uppgiften till ställen vi själva inte skulle ha tagit den till, och hur coolt det kan vara när nån tänker annorlunda än en själv.

Galleribesöken har varit intressanta, och jag tror att meningen med dem var att vi skulle få en känsla av konstvärlden i stort och hur aktiva och utställande konstnärer tänker och jobbar. Själv hade jag aldrig satt min fot på ett galleri innan, så det blev lite av en klargörande och avmystifierande upplevelse för mig. Ett galleribesök blir ju lite vad man gör det till, då man bara kan titta snabbt och sen gå. Men om man tar sig tid och tänker efter medan man tittar på tavlorna, fotona, filmerna, performance:en och skulpturerna blir det en mycket djupare och givande upplevelse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar